Pensie internațională

UNDE SE DEPUNE CEREREA?

Pentru stabilirea drepturilor de pensie de bătrânețe (limită de vârstă, anticipată, anticipată parțială), de invaliditate si de urmaș, persoana îndreptățită se adresează unei singure instituții, cererea astfel depusă fiind valabilă pentru toate instituțiile la legislația cărora persoana respectiva a fost supusă.

Cererile se depun la instituția de la locul de reședință astfel:
– dacă solicitantul locuiește pe teritoriul unui stat membru cererea se depune la instituția din statul respectiv; (Exemplu: cetățeanul lucrează și are reședința în Germania – dosarul se depune la instituția competentă din Germania);
dacă solicitantul are domiciliul stabil în județul Alba, cererea se depune după caz la Casa Județeană de Pensii Alba sau la Casa Locale de Pensii.

ACTE NECESARE PENTRU PERSOANELE CARE LOCUIESC PE TERITORIUL UNUI STAT MEMBRU
Acte necesare pentru înscrierea la pensia de bătrânețe (limită de vârstă, anticipată, anticipată parțială)

  • formularul de cerere E 202vezi model cerere completată pensie comunitară;
  • formularul E 207;
  • declarația obligatorie pe propria răspundere;
  • actul de identitate Românesc – dacă dețin dubla cetățenie, sau dacă au menținut cetățenia Română;
  • carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate;
  • livretul militar original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate;
  • diplomă de studii original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate, sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de învățământ;
  • adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;
  • anexa nr. 6 – cerere pentru acordarea pensiei pentru limita de vârstă / anticipată / anticipată parțială conform Legii nr. 263/2010
  • actele prevazute pentru acordarea pensiei naționale (a se vedea depunere dosar pensie limită de vârstă / anticipată / anticipată parțială)
  • document din care rezulta ca  persoana a cotizat în străinătate (exemplu codice fiscale / declarație INPS Italia, insurance etc.)

ACTE NECESARE PENTRU ÎNSCRIEREA LA PENSIA DE INVALIDITATE

  • formularul de cerere E 204;
  • formularul E 207;
  • documente și rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;
  • declarația obligatorie pe propria răspundere;
  • actul de identitate Românesc – dacă dețin dubla cetățenie, sau dacă au menținut cetățenia Română;
  • carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate;
  • livretul  militar original sau în copie certificata de instituțiile competente din străinătate;
  • diplomă de studii original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate, sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de învățământ;
  • adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv / individual de muncă;
  • anexa nr. 7 – cerere pentru acordarea pensiei de invaliditate conform Legii nr. 263/2010
  • actele prevazute pentru acordarea pensiei naționale ( a se vedea depunere dosar pensie de invaliditate)
  • document din care rezulta că persoana a cotizat în strainatate (exemplu codice fiscale / declarație INPS Italia, insurance, etc.)

ACTE NECESARE PENTRU ÎNSCRIEREA LA PENSIA DE URMAȘ

  • formularul de cerere E 203;
  • formularul E 207;
  • declarația obligatorie pe propria răspundere urmași;
  • adeverință de studii (elev sau student);
  • actul de identitate Românesc – dacă dețin dublă cetățenie, sau dacă au menținut cetățenia Română;
  • carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate al susținătorului decedat;
  • livretul militar original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate;
  • diplomă de studii original sau în copie certificată de instituțiile competente din străinătate, sau adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora precum și forma de învățământ a susținătorului decedat;
  • anexa nr. 8 – cerere pentru acordarea pensiei de urmaș conform Legii nr. 263/2010
  • actele prevazute pentru acordarea pensiei naționale (a se vedea depunere dosar pensie de urmaș)
  • document din care rezulta că persoana a cotizat în străinătate (exemplu codice fiscale / declarație INPS Italia, insurance, etc.)

IMPORTANT!
Este necesar să completați și să depuneți concomitent cu formularele E 202 RO, E 203 RO, E 204 RO, E 207 și cererile pentru acordarea pensiei  naționale (anexele 6,7 și 8, după caz), precum și să anexați documentele menționate în cuprinsul acestor cereri.

RECALCULAREA PENSIEI NAȚIONALE 
Persoanele care au desfășurat, respective desfășoară activități profesionale în alte state membre pe perioada în care beneficiază de drepturi de pensie națională din sistemul public de pensii din România pot solicita revizuirea acestora, prin luare în considerare a perioadelor de asigurare realizate conform legislației altui stat membru.

Documente necesare

  • formularul de cerere E 202 – vezi model cerere completată pensie comunitară;
  • formularul E207;
  • cupon de pensie;
  • carte de identitate;
  • documentație disponibilă care poate fi utilizată de instituțiile competente din celelalte state membreîn vederea stabilirii dreptului la prestație;
  • actul din care rezultă numărul personal de identificare.

DE REȚINUT!
DOSARUL SE DEPUNE LA SEDIUL CJP Alba, în cadrul programului de lucru cu publicul.
Formularele se găsesc în meniul formulare sau accesând direct link-ul FORMULARE.


(1) Dovada stagiului de cotizare realizat în sistemul public de pensii pentru perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 se realizează conform art. 135 din lege, cu carnetul de muncă. În lipsa carnetului de muncă, dovada stagiului de cotizare realizat anterior datei de 1 aprilie 2001 se face şi cu alte acte prevăzute de lege, respectiv prin adeverinţe eliberate de angajatori, deţinători legali de arhivă sau operatori economici autorizaţi de Arhivele Naţionale, în original, cu condiţia publicării pierderii carnetului de muncă în Monitorul Oficial, conform Legii nr. 53/2003 – Codul muncii.

(2) În situaţia prezentării şi a altor acte de vechime în muncă prevăzute de lege, pentru perioadele menţionate la art. 13 lit. a) din lege, acestea vor cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente:

a) denumirea angajatorului;

b) datele de identificare a persoanei;

c) perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncă;

d) funcţia, meseria sau specialitatea exercitată.

(3) Pentru perioadele menţionate la art. 13 lit. a) din lege, dovedirea venitului total lunar brut sau net, după caz, utilizat la determinarea punctajelor lunare, se face prin adeverinţă întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la lege.

(4) Actele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.

(5) Adeverinţele prin care se face dovada vechimii în muncă prevăzute la art. 13 lit. a) din lege, eliberate anterior intrării în vigoare a legii, pot fi valorificate dacă cuprind cel puţin elementele necesare prevăzute la alin. (2)

(6) În situaţia în care nu se prezintă adeverinţe de venit întocmite conform anexei nr. 6 la lege, pot fi valorificate la stabilirea punctajelor lunare adeverinţele eliberate anterior datei intrării în vigoare a legii, prin care sunt dovedite salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înscriere a acestora în carnetul de muncă, precum şi sporurile cu caracter permanent care, după data de 1 aprilie 1992 au făcut parte din baza de calcul al pensiilor, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, dacă sunt întocmite conform dispoziţiilor legale în vigoare la data eliberării.

În situația în care se face dovada ca nu există deținători de arhivă se poate utiliza în calculul pensiei carnetul de muncă scanat din evidențele CJP Alba, cu precizarea că nu toate carnetele de muncă au prezentate pentru a fi scanate.